Verbinder Uitgelicht: Chris Bizimana

Afbeedling voor: Verbinder Uitgelicht: Chris Bizimana

Chris Bizimana | 24 jaar | Amsterdam | Museumdocent

“DNV heeft me laten inzien hoe je een groot probleem in een stad met kleine stappen kan oplossen en het vertrouwen gegeven dat ook ik dit kan.”


Hi Chris, hoe ben je bij De Nieuwe Verbinders terecht gekomen?
C: Ik kwam achter het bestaan van DNV via een vriendin. Zij was overtuigd dat het echt iets voor mij zou zijn. Ik was namelijk die jongen binnen onze studie die met iedereen wel goed kon optrekken. Ik was meteen nieuwsgierig, maar dacht ook bij mezelf: “Heb ik wel zin hier iedere week een paar uur aan te besteden?”

Na een bezoek aan de ‘Spoken Word’ workshop was ik overtuigd. Het wist me echt te verassen. Iedere Verbinder deelde zijn of haar verhaal op een creatieve wijze en ik was daardoor benieuwd wat er de rest van de weken nog zou volgen. We zouden namelijk naast creatieve workshops, ook meer inhoudelijk afwisselende en prikkelende trainingen krijgen – denk aan een workshop over campaigning, debatteren, maar ook over de Nederlandse rechtsstaat. Ze hebben stuk voor stuk echt iets toegevoegd aan mijn Verbinder-rol, maar ook aan mijn persoonlijke ontwikkeling.

Merk je dat je je meer als Verbinder bent gaan opstellen in jouw stad?
C: Ik werk met veel liefde als museumdocent in het Scheepvaartmuseum en Rijksmuseum in Amsterdam, eigenlijk als een soort tour guide. Ik koppel in mijn werk de leefwereld en geschiedenislessen van de leerlingen aan het museum, maar vind het nu nog belangrijker dan ooit de leerlingen zelf na te laten denken over wat ze zien en horen.

Denk aan de Gouden Eeuw: Er is superveel informatie en kunst die laat zien hoeveel geld die tijd ons heeft opgeleverd, maar het was ook de tijd van de slavernij. Hoe toepasbaar is de naam “Gouden Eeuw” dan nog? Ik zet dan mijn Verbinder-skills in door de leerlingen te laten debatteren over de Gouden Eeuw en leer ze om positief het gesprek met elkaar aan te gaan.

Dit is natuurlijk vergelijkbaar met DNV – In de school. Iedere leerling heeft potentie, maar het niveau en de mening van de leerling is erg afhankelijk van de wijk waarin hij of zij is opgegroeid en de school waar hij of zij les heeft gehad. Leerlingen met verschillende achtergronden zouden juist tegenover elkaar moeten staan om over bijvoorbeeld dit soort onderwerpen te discussiëren. Ze kunnen namelijk heel veel van elkaar leren.

Wat is jouw plan voor Level 3* van DNV?
C: Ik dacht aan het begin: “Weet je, ik doe lekker alleen DNV – In de school* en blijf in mijn comfortzone.” Ik wil echter mezelf ook uitdagen. Daarom ga ik ook de challenge aan. Hier moet je echt iets presteren voor een organisatie, soms met een met grote naam – denk aan Amnesty International. Dat doe je niet in een middag. Daar zit een heel proces en een team achter. Dat is iets wat ik niet gewend ben vanuit mijn werk.

En ben je er een beetje klaar voor?
C: Ik denk dat de trainingen en workshops die we hebben gehad hoe dan ook zullen aansluiten op wat we gaan doen. Je gaat echt op een andere manier naar andermans mening kijken en je krijgt meer begrip voor hoe diegene op zo’n mening komt. We hebben als Verbinders onder elkaar veel discussies en leermomenten gehad tijdens het eerste Level*. Daarom lijkt het me extra vet om met hun samen naar een einddoel toe te werken.

DNV heeft me laten inzien hoe je een groot probleem in een stad met kleine stappen kan oplossen en het vertrouwen gegeven dat ook ik dit kan. Het kan dus al beginnen bij leerlingen op de scholen of in het museum kritisch leren denken, hun mening te onderbouwen en zo het balletje laten rollen. Als we met elkaar tegen de gevestigde orde aanschoppen, kunnen we toch meer bereiken dan we denken. Ook de wet is door mensen bedacht. Dat het zo verzonnen is, betekent niet dat het zo moet blijven.

*De Nieuwe Verbinders (DNV) is een maatschappelijk leiderschapsprogramma dat jongeren in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht opleidt tot dé Verbinders van morgen. Zij gaan polarisatie tegen en maken positieve impact in hun eigen stad.

In Level 1 krijgen ze met trainingen en workshops de benodigde skills en ervaringen. In Level 2 blikken zij terug en maken zij hun persoonlijke keuze voor Level 3. Hier krijgen de Verbinders de kans om taboethema’s bespreekbaar te maken op middelbare scholen (DNV – In de school), een challenge aan te gaan bij een maatschappelijke organisatie (DNV – Challenge) óf ze kiezen voor allebei.

Meer weten over Chris?

Lees het hier